PRODUKTTEST

TFK Mono 4

TFK Mono 4 er en robust duovogn med kombienhet, romslig sportssete og luftfylte hjul som gir topp trillekomfort i både by og terreng. I denne artikkelen kan du lese vår test av barnevognen TFK Mono 4.

I denne artikkelen:

Generell info

Veiledende Pris:
12 159,- med sportsenhet, 13 118,- med kombienhet (komplett vogn med sitte og liggedel)
Vekt:
15,8 kg (med sportsdel)
Størrelse sammenlagt:
88 x 57 x 48 cm (med hjul), 73 x 50 x 46 cm (uten hjul)
Full liggestilling:
Ja (med sportsenhet, ikke kombienhet)
Lengde på ryggstøtte:
Ca 52-53 cm (kombienhet) og ca. 56 cm (sportsenhet)
Kan brukes fra fødsel:
Ja, med kombienhet

TFK Mono 4 er en robust duovogn som kombinerer TFKs sporty design og fleksible seteløsninger med et klassisk firehjulsdesign. Vognen brukes med samme kombienhet og romslige sportsenhet som TFK Pro og Mono 3, men med fire luftfylte hjul i stedet for tre. Resultatet er en vogn med eksepsjonell trillekomfort og stabilitet, perfekt for foreldre som ønsker en solid allrounder til både bybruk, terreng og turer – men som foretrekker fire hjul fremfor tre.

Utseende: 

​​TFK Mono 4 har samme sporty formspråk og solide kvalitetsfølelse som resten av TFK-serien, men skiller seg ut med sitt firehjulsdesign. Dette gjør den til et godt valg for foreldre som ønsker en robust og komfortabel vogn til både bytrilling, turer i skog og mark, grusveier og annet variert terreng – men som foretrekker en firehjulsvogn fremfor tre. Understellet kommer i klassisk svart, mens setepakkene kan velges i et bredt spekter av farger. Utvalget spenner fra klassiske toner som svart og grå, til mer fargerike varianter som turkis og olivengrønn, samt moderne, dusere trendfarger som sand og lakserosa. Vi har testet vognen i fargen sand. Tekstilene på kombienheten har en myk og eksklusiv finish, mens sportsenheten er trukket i et mer robust materiale som tåler aktiv bruk og slitasje.

TFK Mono 4 med kombisete

Trillekomfort: 

TFK Mono 4 er en av få firehjulsvogner på markedet med luftfylte hjul. De senere årene har det blitt mer og mer vanlig med punkteringsfrie hjul, på grunn av deres lave vekt og enkle vedlikehold. Vi mener imidlertid at dette i stor grad går på bekostning av trillekomforten, og vi er derfor veldig glade for at det fremdeles finnes produsenter som tilbyr firehjulsvogner med luftfylte dekk. Dette gir en helt annen trillekomfort og demping for barnet, og for de av oss som ikke bare skal trille på asfalt, men også på grusveier, skogsstier og variert terreng, er TFK Mono 4 et meget godt valg.

TFK Mono 4 detalj

Firehjulsdesignet gjør også vognen bedre egnet til bybruk sammenlignet med trehjulsvogner, da den oppleves mer stabil når man skal opp fortauskanter eller inn på buss og trikk. Derfor er TFK Mono 4 et godt og allsidig valg for foreldre som trenger en vogn til både bybruk og lett terreng, men som ikke har behov for en løpevogn eller vogn til svært krevende terreng (da vil en trehjulsvogn være bedre). 

Ikke bare hjulene skiller TFK Mono 4 fra andre duovogner: håndbremsen er en annen detalj vi setter stor pris på. De færreste firehjulsvogner tilbyr dette, men skal man trille i områder med mange og bratte bakker gjør håndbremsen en stor forskjell for både trillekomfort og sikkerhet. Også styret fortjener ros – TFK er blant de merkene med størst spenn i høydejustering, fra ca. 70 til 122 cm. Dette gjør at både lave og svært høye foreldre kan finne en behagelig posisjon; vår testpappa på 195 cm har endelig funnet en vogn med styrehøyde som passer perfekt. I tillegg har Mono 4 god plass til gangsteget, noe som er særlig viktig for foreldre med lange ben. Det eneste minuset når det gjelder trillekomfort, er at vognen er relativt tung, imidlertid kompenserer hjulstørrelsen noe for dette i praksis. 

TFK Mono 4 detalj

Liggedel: 

Liggedelen på TFK Mono 4 er bygget på TFKs smarte kombienhet, som gjør at samme ramme og stoffpakke brukes både som liggedel og senere som sete. 

Liggedelen er relativt enkel, uten masse fancy funksjoner, men har de egenskapene som trengs for at dette skal være en god og praktisk liggedel for babyen. Den er relativt romslig på 78 x 33 cm, og den medfølgende madrassen er skikkelig myk og komfortabel. Det er ventilasjonsåpninger både i selve liggedelen og i kalesjen, noe som er et stort pluss og særlig viktig for sommerbabyen. Kalesjen gir sammen med stormtrekket god beskyttelse mot sol og vær, og kan justeres med én hånd via en knapp på siden – en løsning vi synes er praktisk. I kalesjen er det også bærehåndtak som gjør den enkel å bære med seg. Et lite minus er imidlertid at det kreves to hender for å ta den av understellet, og det kreves i tillegg litt presisjon å sette den tilbake. Med en vekt på 4,6 kg er den blant de tyngre liggedelene, noe som også trekker noe ned. Stormtrekket festes med glidelås hele veien rundt, noe som gjør at det sitter meget godt, men vi opplever det som noe knotete i hverdagen. Heldigvis fungerer det fint å åpne det halvveis og legge det til siden når man tar barnet ut og inn. En ekstra fordel med kombienheten er at ryggen kan heves noe, slik at madrassen får en liten vinkel. Dette er ikke nødvendigvis slik produsenten har tenkt at liggedelen skal brukes, men for foreldre med barn som sliter med refluks eller er forkjølet, kan det være et nyttig lite triks.

TFK Mono 4 med liggedel

Sittedel: 

TFK Mono 4 kan i likhet med de andre vognene fra TFK (TFK Mono 3 og TFK Pro) brukes med både kombienhet og sportsenhet, noe som gjør vognen fleksibel fra nyfødt til store barn. 

TFK Mono 4 med kombisete

Kombienheten kan gjøres om fra liggedel til sittedel med noen få enkle trinn, og kan - til forskjell fra sportsenheten - plasseres både forovervendt og bakovervendt. Setet er relativt romslig, og med en rygg på 51 cm er det faktisk lengre enn hos mange av konkurrentene. Selv om TFK oppgir at kombisetet er egnet til ca. 3 år (og maks 22 kg), mener vi at mange barn fint vil kunne bruke den lenger – og for mange vil dette setet være tilstrekkelig gjennom hele vognperioden (har man imidlertid behov for et enda større sete kan man gå over til sportsenheten som har enda lengre rygg). Setet er komfortabelt med justerbar hodestøtte og seler som er enkle å justere. Selene er imidlertid litt smale og har en tendens til å krølle seg. Setet kan legges i hvilestilling på to måter – enten ved å vippe hele rammen bakover, eller ved å justere selve ryggdelen. For full tilbakelening justerer man altså begge disse, det er imidlertid ikke mulig å få ryggen helt flat, noe som er et minus, spesielt for de minste barna. Mange barn sover likevel godt i med lett opphøyet rygg, og ved refluks eller forkjølelse kan dette til og med være en fordel. Kalesjen er den samme som brukes på liggedelen, men oppleves mindre brukervennlig på sittedelen sammenlignet med andre sittedeler, da du må trykke på en knapp for å justere den. Den er imidlertid romslig og gir god beskyttelse for solen. 

TFK Mono 4 med kombisete

Sportsenheten er et større og mer stabilt sete som festes direkte på understellet, godt egnet til aktiv bruk, turer i variert terreng og ikke minst til store barn. Med en rygghøyde på hele 56 cm og romslig sitteplass kan setet brukes lenge – også til større barn på 5-6 år. Komforten i dette setet er gjennomgående høy, med en justerbar hodestøtte, svært godt polstrede skulderremmer og en polstret skrittsele. Kalesjen dekker godt og har praktiske løsninger som et regntett tittehull og en baklomme til småting som mobil eller nøkler. Ryggjusteringen fungerer på samme måte som på de fleste sportsvogner, ved at man drar i en tråd på baksiden av ryggen, men sammenlignet med mange duovogner med trinnvis justering opplever vi denne løsningen som mindre brukervennlig. Sammenligner vi imidlertid med andre sportsvogner, opplever vi løsningen til TFK enklere. Her kommer det altså litt an på hva du sammenligner med. 

På reise: 

Mono 4 legges sammen relativt raskt, men det finnes duovogner som er både enklere og mer intuitive i bruk. Vognen er dessuten tung og kan oppleves litt kronglete å håndtere, noe som gjør at den ikke er det ideelle valget for familier som ofte skal inn og ut av bil. Når det er sagt, blir den betydelig mer kompakt enn mange typiske terreng- og sportsvogner, og fremstår derfor som et godt kompromiss for dem som ønsker en robust vogn som også kan fungere greit i bagasjerommet. Bruker du kombienheten må denne tas av før sammenlegging, med sportsdelen kan vognen derimot slås sammen med setet på, noe som er mer praktisk i hverdagen.

På kollektivtransport har TFK Mono 4 sine klare fordeler: den er smidig, stabil opp på buss og trikk og tar relativt liten plass. Samtidig får du en vogn som takler både urbane miljøer og mer krevende underlag, noe som gjør den meget allsidig.

TFK Mono 4 i bil

Brukervennlighet og funksjon: 

TFK Mono 4 skiller seg klart ut med upåklagelig trillekomfort, solid demping og svært god kvalitet - men den robuste vognen har noe forbedringspotensial når det gjelder brukervennlighet. De stødige knappene og justeringene kan være ganske harde, og selv om dette vitner om høy materialkvalitet, kan det være litt knotete i hverdagen. Mer polerte duovogner har ofte flere fancy løsninger, mens Mono 4 fremstår som en vogn som setter funksjon, komfort og holdbarhet foran smarte detaljer og eleganse. 

Det er likevel ikke fravær av smarte løsninger. Håndbremsen er for eksempel en stor fordel, spesielt i bratte nedoverbakker – en funksjon svært få duovogner tilbyr. Vi er også stor fan av de to oppbevaringslommene i sidene, som er perfekte til regntrekk og myggnett, samt lommen på sportssetets kalesje, ideell for småting som mobil eller nøkler. En annen fordel med Mono 4 er alt det tilgjengelige tilbehøret, som for eksempel søskenbrett, søskensete og aller kulest et “mamaboard” som gjør at du kan skate med vognen!

Det er også verdt å nevne at luftfylte hjul og håndbrems kan kreve mer vedlikehold enn punteringsfrie hjul og vogner uten brems, når det er sagt mener vi at det uten tvil er verdt det for den trillekomforten man til gjengjeld får. 

TFK Mono 4 med kombisete
Annonse:

Styrker

  • Svært god trillekomfort – luftfylte hjul, solid demping og god plass til gangsteget
  • Firehjulsdesign – mer stabil i by, opp fortauskanter og på buss/trikk enn trehjulsvogner
  • Håndbrems – sjelden på firehjulsvogner, gir ekstra trygghet i bakker
  • Fleksibel bruk – kan kombineres med både kombienhet (liggedel/sittedel) og sportsenhet
  • Romslige seter – kombienhet med 51 cm rygg, sportsenhet med hele 56 cm rygg – egnet også for store barn
  • Komfortable løsninger – justerbar hodestøtte, godt polstrede seler og skrittsele
  • Allsidig bruksområde – fungerer både til by, turstier, grus og lett terreng
  • Justerbart styre med stort spenn (70–122 cm) – passer godt både for lave og høye foreldre
  • Høy kvalitetsfølelse – solid og slitesterk konstruksjon - ekte tysk kvalitet!

Svakheter

  • Noe høy vekt
  • Litt knotete sammenlegging
  • Litt forbedringspotensiale på brukervennlighet
  • Vedlikehold – luftfylte hjul og håndbrems krever mer oppfølging enn punkteringsfrie alternativer

Konklusjon: 

TFK Mono 4 er en sjelden kombinasjon av klassisk firehjulsdesign og eksepsjonell trillekomfort takket være luftfylte hjul og god demping. Mono 4 er en robust og solid vogn som tåler aktiv bruk, og er et meget godt valg for familier som ønsker en fleksibel vogn som kan brukes i variert terreng, enten det er skogsveier, grusstier, snø eller shoppingturer i byen!

Kjøp TFK Mono 4 hvis… du ønsker en robust firehjulsduovogn med vendbart sete, lang brukstid og eksepsjonell trillekomfort til både bybruk og terreng.

TFK Mono 4 kan kjøpes hos Mimmis.no her. 

TFK Mono 4 med kombisete

Tilbehør:

Annonse: