PRODUKTTEST

Test: TFK Mono Kombi Air Duovogn

TFK Mono Kombi Air er en sporty kombivogn med tre store luftfylte hjul og god demping, som gjør at den egner seg godt til løping og trilling i mer utfordrende terreng. Vognen har en kombinert sitte- og liggedel, som i et enkelt steg gjøres om fra liggedel til sittedel og motsatt. Denne kombinerte sitte- og liggedelen kan brukes til barnet er ca. 3 år, men man kan senere utvides til en sportsdel (kjøpes separat) som gjør at vognen kan brukes enda lenger (til ca. 6 år). Dette er altså en vogn som varer ut hele vognperioden!

I denne artikkelen:

Generell info

Pris:
Ca. 9800 - 10 600,- (for komplett vogn)
Vekt:
16,5 kg (med sittedel)
Størrelse sammenlagt:
75 cm x 50 cm x 30 cm (uten hjul)
Full liggestilling:
Nei
Lengde på ryggstøtte:
50 cm
Høyde håndtak:
73 - 122 cm

(Innlegget inneholder reklame for TFK gjennom annonselenker til Mimmis)

Utseende: 

TFK Mono Kombi Air er en robust vogn med et sporty og ærlig utseende. Den finnes i 7 ulike farger; Sort, Grå, Premium Anthracite, Premium Grå, Oliven (grønn), Navy (blå), Glow in the dark og Antiseptic. Vi har testet vognen i fargen Premium Anthracite. Vognen har håndtak i ekte skinn, og har generelt sett en følelse av svært god kvalitet. Her er det ingen knirk eller knark, alt føles svært solid! 

Trillekomfort:

På løpetur i skogen

Denne vognen er svært god å trille. Fordi den har store luftfylte hjul og god demping går den som en drøm både i storby (fortau, asfalt, trikkeskinner, park) som i skog og fjell (grusvei, skogsstier og snø). Barnet har det behagelig uansett underlag. Med det låsbare swivel-hjulet i front er den enkel å manøvrere og tilpasse ethvert underlag. Den er god å gå med, og den er også svært god å løpe med. Håndbremsen gjør at du føler at du har god kontroll under løpeturen, spesielt i nedoverbakkene. Vognen er noe tyngre enn mange andre vogner, og det kjenner vi spesielt i oppoverbakkene. Men er du en spreking, som du sannsynligvis er om du vil ha denne vognen (😉), vil ikke tyngden være et problem for deg. 

Håndtaket kan justeres i sirkel fra svært høyt til svært lavt (fra 73 til 122 cm). Du er derfor garantert å finne en posisjon på håndtaket som er behagelig for deg, enten du er høy, lav eller noe midt imellom. Dette er den vognen vi har sett med desidert størst spenn i justerbar høyde på styret. Stort pluss! I tillegg til at håndtaket er lett å justere i alle høyder, har den også god plass til lange føtter. Med det mener vi at du ikke risikerer å sparke borti understellet når du går med vognen, som ofte er et problem for lange foreldre. Vi har testet med både en mamma på 160 cm og en pappa på 195 og den er altså god å trille uansett høyde, er du liten føler du heller ikke at vognen er for høy. 

Det at vognen har 3 hjul gjør at den egner seg godt til løping, og har du planer om å kjøpe en vogn du kan jogge eller løpe med er en trehjuling et must (vogner med 4 hjul egner seg dårlig til løping). Vogner med 3 hjul er imidlertid litt annerledes enn 4-hjulsvogner. De kan blant annet oppleves noe mer ustabile og kan være vanskeligere å manøvrere f.eks. opp på en buss eller opp et trappetrinn. Vogner med tre hjul tar også ofte litt mer plass, og er ikke alltid like smidige på trange steder. Les mer om vogner med 3 vs. 4 hjul her.

 

Liggedel og sittedel: 

Liggedel

Det som gjør denne vognen unik er at den har en kombinert ligge og sittedel. I en enkelt håndvending gjør du om den koselige liggedelen, til en praktisk sittedel. Og denne transformasjonen tar virkelig kun sekunder! 

Som liggedel er den lun og god, med en myk og deilig madrass. Liggedelen har smart ventilering ved hodeenden som kan åpnes ved behov. En stor fordel med denne liggedelen er at man kan justere ryggplaten litt opp, noe som er helt gull om du har en baby med refluks som ikke liker å ligge helt flatt. Liggedelen er utstyrt med stormtrekk som festes med glidelås og sitter godt i all slags vær. Med et praktisk bærehåndtak på toppen av kalesjen kan du enkelt bære med deg baby i liggedelen om du behøver. For å løsne liggedelen fra understellet må du løfte en spak på baksiden av kalesjen samtidig som du løfter delen av vognen, og du behøver derfor begge hendene. Den kombinerte ligge og sittedelen veier 5,3 kg, og som liggedel er den dessverre litt tung om du f.eks. bor i leilighet og ønsker å bære liggedelen med baby opp flere etasjer. Med en liggeflate på ca. 72 cm og bredde på ca. 31 er ikke liggedelen av de aller lengste og romsligste, men dette har lite å si med mindre du har en veldig lang baby født på høst/vinterstid. Da kan det bli litt trangt med baby og vintervognpose når barnet nærmer seg 6 mnd.  

Den kombinerte ligge- og sittedelen sitter relativt lavt, noe som er litt smak og behag.  Mange synes det er behagelig å ha barnet høyere opp, spesielt når det ligger i liggedel, men en fordel med å ha setet såpass lavt at det er enkelt for barnet å selv klive opp og ned av sittedelen når barnet er større. 

Vognen med kalesjen helt ned og ryggen så tilbakelent som mulig

Sittedelen er ergonomisk, og barnet sitter svært behagelig. Selene er enkle å justere, og det er også enkelt å feste vognpose da selene kan åpnes helt. Sittedelen kan enkelt vendes både framover og bakover mot deg.  Ryggstøtten justeres enkelt med en sele på baksiden i hvilken posisjon du ønsker (ikke hakk), men kan dessverre ikke lenes helt tilbake i flat liggestilling. Dette er et lite minus, hovedsakelig for de minste barna som bør sove flatt, men vår erfaring er at barnet likevel sover svært godt i denne vognen. Med 50 cm lengde på ryggplaten, og vektkapasitet på 22 kg, har du en relativt lang sittedel som vil passe barnet til det er ca.  3 år. En stor fordel er at du etter dette kan utvide vognen med en egen sportsdel som passer til ca. 6 år dersom du har behov for dette (denne større sportsdelen må kjøpes separat). 

Kalesjen er den samme på både liggedelen og sittedelen og kan utvides med et visir. Som liggedel gir den relativt god beskyttelse fra solen, men som sittedel synes vi dessverre kalesjen blir litt for kort om du har et barn som sover best når det er helt mørkt.  Dette kan imidlertid enkelt løses med å kjøpe en universell solskjerm man kan bruke ved behov.  Kalesjen kan åpnes med glidelås bak for god ventilasjon, eller bare for å kunne se til barnet. Kalesjen har et praktisk bærehåndtak på “toppen”, som er svært nyttig når du behøver å bære baby i liggedelen. Det er imidlertid ikke like praktisk når du har gjort om til sittedel, da det gjør det litt mer knotete å justere kalesjen siden kalesjen sitter i et hakk når den er helt slått opp, og du må trykke inn to knapper på hver side for å trekke den tilbake. 

Funksjoner: 

Den mest unike funksjonen ved denne vognen er den kombinerte sitte og liggedelen, og hvor raskt det er å veksle mellom de to! Har du en baby, men av og til behøver en vogn for et større barn, er det utrolig raskt å gjøre vognen til en sportsvogn med sittedel - det kan til og med gjøres på farten. Alt du må ha med deg ekstra er fotbrettet. 

Med TFK Mono kombi har du muligheten til å utvide brukstiden helt opp til 6 år ved å kjøpe den ekstra sportsdelen.  Denne sportsdelen er en av de største på markedet. Dette er svært unikt for duo-vogner, som ofte har kortere brukstid enn rene sportsvogner fordi sittedelen ofte er mindre og kortere, og man ender gjerne opp med å måtte kjøpe en ny vogn når barnet er 2-3 år. Den ekstra sportsdelen er ekstrautstyr som må kjøpes i tillegg, men det er mye billigere enn å kjøpe en helt ny vogn. Stort pluss hvis du er ute etter en vogn dere kan ha i lang, lang tid!

Vognen har en relativt romslig varekurv, men den kan dessverre være vanskelig å komme til på grunn av designet på understellet. Spesielt om barnet sitter i sittedelen vendt mot deg. I tillegg til varekurven finnes det to små oppbevarings-vesker på hver side av vognen. Disse er smarte til å oppbevare f.eks. regntrekk, våtservietter, smokker eller andre småting som er greit å alltid ha for hånden. 

Med skivebrems og 3 store, gode luftfylte hjul er denne vognen en drøm å løpe og jogge med. Det er sjeldent man finner duovogner med håndbrems, og det er en fantastisk funksjon også når man triller ned bratte bakker. 

Store, gode luftfylte hjul med skivebrems

TFK Mono Kombi Air har mye ekstrautstyr som kan kjøpes i tillegg, blant annet solbeskyttelse/myggnetting til både ligge- og sittedel, regntrekk til både ligge- og sittedel, en smart koppholder/organizer, transportbag, stormtrekk/fottrekk til sittedel, punkteringsfrie hjul, lufthjul, mamaboard og et veldig smart søskensete man kan feste på baksiden! Kjøper du bilstoladapter vil du også kunne bruke vognen sammen med bilstolen deres (Adapter til Britax finner du her, adapter til Maxi-Cosi, Cybex, Joie og Besafe finner du her). Vognen finnes også som både tvillingvogn/søskenvogn og trillingvogn!

 

På reise: 

TFK Mono Kombi er svært enkel å slå sammen, men den er relativt stor sammenslått og tar mye plass i bagasjerommet. Selve “volumet” av vognen er ikke så stort, men den er rett og slett litt klumpete sammenslått, og passer ikke så godt inn i Tetris-puslespillet man ofte står overfor før bilferien. Merk at man kan ta av forhjulet og noen av delene på sittedelen for å kunne pakke den mer kompakt, dette er imidlertid litt mer styrete. 

Her er vognen sammenlagt med alle hjul på. Hjulene kan fjernes for en mer kompakt sammenlegning.

På reise på buss, trikk og bane er det også et minus at vognen er såpass stor, og på grunn av at den kun har tre hjul er den noe vanskelig å manøvrere opp på en litt høy buss eller t-bane. Vognen kan også føles noe ustabil om kjøreturen er svingete. Dette er rett og slett sånn det er med vogner med 3-hjul, og her må man rett og slett velge hva som er viktigst for seg. Skal man ha en vogn det er mulig å løpe, jogge og gå i utfordrende terreng med bør man ha en tre-hjuling. 

 

Brukervennlighet: 

Vognen er overraskende enkel å transformere fra liggedel til sittedel - og er gjort på noen sekunder. Den er også svært enkel å legge i sammen. Den er imidlertid ikke like intuitiv på alle funksjoner, og vi opplevde at bruksanvisningen var litt vanskelig å forstå. Vi knotet litt i starten før vi skjønte tegninga. Men når man vel har lært seg det, så er vognen svært rask og enkel å justere, slå sammen og gjøre om fra liggedel til sittedel. 

Fordi denne vognen har håndbrems, har den ikke en fotbrems nede ved hjulene slik mange andre vogner har. For å låse og åpne bremsen må du bruke begge hendene, det er dermed litt vanskeligere enn å bare dytte på en fotbrems med foten. Dette kan imidlertid sees på som en ekstra sikkerhet da det gjør det vanskeligere for f.eks. et eldre søsken å åpne bremsen.

Denne vognen har store, gode lufthjul. Det gir en helt annen trillekomfort enn skumhjul, da de både bidrar til demping, samt at de triller godt over terrenget. Lufthjul krever imidlertid mer vedlikehold. De må fylles med luft med jevne mellomrom, og det er også en risiko for at de kan punktere. Det er verdt å vite at vognen også kan leveres med punkteringsfrie hjul til samme pris (TFK Mono Kombi ECO). Hjulene kan også kjøpes separat, så kan du bytte på etter behov.

Trekkene kan vaskes for hånd, men ikke i maskin. Stoffet på selve trekket er imidlertid litt grovt og “melert”, i tillegg til at det er skitt- og vannavstøtende, og det skal derfor mye til for at det skal bli eller se skittent ut.

Denne videoen er med tysk tekst, men illustrerer vognen og funksjonene godt:

Annonse:
Let's Save the Bees

Styrker

  • Svært robust og solid
  • Svært god trillekomfort på alle underlag - super demping og gode hjul
  • Forvandles enkelt fra liggedel til sportsdel 
  • Store gode lufthjul
  • Håndbrems/skivebrems
  • God til løping/jogging og andre sportslige aktiviteter
  • Justerbart håndtak med stort spenn - passer alle. 
  • Svært lang brukstid - varer ut vognperioden med ekstra sportsdel

Svakheter

  • Tung vogn
  • Stor sammenlagt
  • Kan føles ustabil å manøvrere i typiske “by-situasjoner” (opp trappetrinn, på buss/trikk)
  • Litt knotete og tidvis vanskelig å forstå bruksanvisningen
  • Håndbremsen krever to hender for å låse 
  • Solkalesjen er ikke optimal på sittedelen

Konklusjon: 

TFK Mono Kombi Air er en sporty vogn med særdeles god trillekomfort, perfekt for aktive familier som er glad i turer i skog og mark, og ønsker en vogn de også kan jogge og løpe med. TFK Mono Kombi Air gjøres om fra liggedel til sittedel på sekunder, og kan utvides med en enda større sittedel for å vare hele vognperioden!

Kjøp denne vognen hvis… dere er en aktiv familie som elsker løping, trening og turer i skog og mark, og ønsker en vogn som varer i hele vognperioden!

TFK Mono Kombi Air kan kjøpes hos Mimmis.no her!

Les hele vår store test av mange ulike duovogner her!

Tilbehør:

TFK Mono Kombi Air har mye ekstrautstyr som kan kjøpes i tillegg, blant annet solbeskyttelse/myggnetting til både ligge- og sittedel, regntrekk til både ligge- og sittedel, en smart koppholder/organizer, transportbag, stormtrekk/fottrekk til sittedel, punkteringsfrie hjul, lufthjul, mamaboard og et veldig smart søskensete man kan feste på baksiden! Kjøper du bilstoladapter vil du også kunne bruke vognen sammen med bilstolen deres (Adapter til Britax finner du her, adapter til Maxi-Cosi, Cybex, Joie og Besafe finner du her). Vognen finnes også som både tvillingvogn/søskenvogn og trillingvogn!

TFK Mamaboard - gjør trillingen til en lek!
TFK Punkteringsfrie hjul - perfekt hvis du ønsker å variere mellom luftfylte og punkteringsfrie
TFK Søskensete - perfekt for et større søsken som trenger en pause
TFK Sportsdel - Forleng vognens brukstid ved å bytte over til denne større sportsdelen ved 4 års alder, så barnet kan bruke vognen helt opp til 6 årsalderen.
Annonse: