Cybex e-Gazelle S
Cybex e-Gazelle S er en elektrisk videreutvikling av den populære Gazelle S, en av våre favorittvogner. Vi har testet den elektriske duovognen med søskenvognfunksjon, og under kan du lese våre erfaringer.
- Generell info
- Utseende
- Trillekomfort
- Liggedel
- Sittedel
- Funksjoner
- Søskenvognfunksjon
- På reise
- Brukervennlighet
- Styrker og svakheter
- Konklusjon
- Tilbehør
(inneholder annonselenker)
Generell info
Cybex e-Gazelle S er en elektrisk videreutvikling av den funksjonelle Gazelle S, som er en duovogn som med enkle grep kan omgjøres til en søskenvogn. Søskenvogner, som ofte blir tunge å manøvrere med to barn, er virkelig et segment hvor en elektrisk motor kan utgjøre en betydelig forskjell. Vi ble derfor veldig entusiastiske da vi fikk høre at Gazelle S nå kommer med el-motor, som den første elektriske søskenvognen på markedet. Vognen er en del av Cybex sin «Gold Line», og til en pris på 16 898 kr inkludert liggedel, er dette en elektrisk vogn til en meget god pris.

Utseende:
Cybex e-Gazelle S er en del av Cybex sin Gold Line – en produktserie som kombinerer god kvalitet med et mer tilgjengelig prispunkt og et noe enklere design sammenlignet med Cybex sin mer eksklusive Platinum Line, hvor vi blant annet finner Cybex e-Priam. Sammenlignet med sistnevnte har e-Gazelle et noe mer sporty og robust utseende, men bevarer samtidig et elegant preg gjennom detaljer som imitert skinnhåndtak, flotte stoffdetaljer og en stilren ramme. Noen detaljer, som at motorens ledninger er delvis synlige, gir vognen et noe mer funksjonelt uttrykk sammenlignet med den mer polerte e-Priam. Kvaliteten opplever vi som upåklagelig, noe vi også kan bekrefte fra vår tidligere test av Cybex Gazelle S, som har vært brukt i all slags vær gjennom flere år og fortsatt holder seg svært godt.
Den elektriske vognen tilbys i flere stilrene farger, med chassi i taupe, svart eller sølv. Vi synes de nyeste fargetrekkene i duse nyanser gir vognen et ekstra eksklusivt preg, særlig i kombinasjon med svart eller taupe ramme.
Cybex e-Gazelle S er tilgjengelig i følgende kombinasjoner:
- Moon Black (Svart ramme)
- Stormy Blue (Taupe ramme)
- Seashell Beige (Taupe ramme)
- Almond Beige (Taupe ramme)
- Stone Grey (Sølv ramme)
- Ocean Blue (Sølv ramme)
Vi har testet vognen med ramme i Taupe, sittedel i Almond Beige, samt liggedel i Seashell Beige.

Trillekomfort:
Når det gjelder trillekomfort er e-Gazelle S unik - den har jo nemlig en el-motor som gir ekstra hjelp i motbakker og bremser i nedoverbakker. Med det sagt kan vi først ta for oss trillekomforten uten hjelp fra el-motoren;
Vognen er stor og stødig, og triller godt over de fleste hindringer. Den har demping både i forhjulene og i selve understellet, men kan oppleves som noe stiv. Likevel synes vi at dempingen er mer enn god nok for bytrilling, gress, grus og lignende. Vi synes også at vognen har et godt balansert tyngdepunkt, som gjør det relativt enkelt å manøvrere over fortauskanter og andre hindringer, i tillegg gjør de punkteringsfrie swivel-hjulene vognen lett å svinge. Når vognen brukes som søskenvogn, kan tyngdepunktet endres avhengig av konfigurasjonen og barnas vekt, noe som kan gjøre vognen framtung og dermed tyngre å manøvrere.

Enten man er høy eller lav, synes vi e-Gazelle er komfortabel å trille. Styret har en teleskopmekanisme som kan justeres i høyden fra cirka 99 til 109 cm. Og hos oss har både mammaen på 160 og pappaen på 195 funnet en komfortabel høyde. Batteripakken er plassert ved varekurven, men er hevet noe, slik at den ikke hindrer gangsteget, noe som er en viktig fordel. Med en vekt på 14,7 kg er e-Gazelle S betydelig tyngre enn den ikke-elektriske Gazelle S. Dette skyldes naturligvis motoren og batteriet, men nettopp på grunn av motoren opplever vi også vekten som ganske ubetydelig for trillekomforten.

For la oss snakke om motoren! Vognen har en elmotor som gir hjelp i motbakker, bremser i nedoverbakker og kan til og med brukes til å vugge babyen når vognen står stille. Motoren styres ikke via app, slik som på Cybex e-Priam, men via et brukervennlig, enkelt betjeningspanel på styret, en løsning vi liker svært godt. Selve motorfunksjonen fungerer ganske likt som på en el-sparkesykkel, med en knapp på undersiden av styret som lar deg gasse eller bremse. Hvor hardt du trykker bestemmer hvor mye kraft eller brems vognen gir. Motoren gir kun kraft når vognen allerede er i bevegelse, noe som gir en trygg og intuitiv opplevelse.

Man kan kanskje lure på om motoren er en unødvendig luksus, og har man kun et barn er den muligens det, men etter å ha brukt vognen i noen dager med våre to, er vi rett og slett avhengige. Med én stor og én liten er motoren gull verdt oppover den lange og seige bakken hjem, som vanligvis er en skikkelig treningsøkt. Motoren er også en stor fordel i nedoverbakker, der bremsefunksjonen gjør det langt enklere å holde kontroll på en tung vogn. En annen positiv faktor med motoren er at den også er til god hjelp på ulendt terreng og hindringer, og gjør det betydelig enklere å dytte vognen på vanskelige steder. Forhjulene er også låsbare, noe som er en fordel i utfordrende terreng.

Liggedel:
Cybex Gazelle S Cot er en stilren og relativt enkel liggedel, med bærehåndtak i kalesjen og beskyttende stormtrekk. Memoryknapper og bærehåndtaket gjør den enkel å løfte av vognen og bære med seg, men med en vekt på 4,5 kg kan den oppleves som litt tung. Kalesjen har et skjult visir som kan trekkes ut ved behov, og i kombinasjon med det medfølgende stormtrekket gir dette babyen god beskyttelse mot sol, lys, vær og vind. Vi savner imidlertid en ventilasjonsåpning i selve kalesjen for varme dager. Vi liker at stormtrekket festes uten glidelås med to trykknapper, noe som gjør det enkelt å åpne og lukke når babyen skal inn og ut.

Liggedelen er god og dyp, med innvendige mål på ca. 71 x 32 cm – en ganske standard størrelse som er tilstrekkelig for de fleste barn frem til ca. 6 måneders alder. Innvendig har den et noe enklere uttrykk enn dyrere vogner. Det er imidlertid ikke så veldig viktig, det viktigste er at liggedelen er lun og komfortabel for babyen, noe den er. Ikke minst er det innvendige stoffet veldig mykt. I bunnen finnes to små oppbevaringslommer som er lett tilgjengelige ved å løfte stormtrekket. Disse er praktiske til småting som mobil, nøkler eller en liten flaske anti-bac. Liggedelen kan også legges sammen ved behov, noe som er praktisk hvis vognen brukes mye i bil og på reise.

Sittedel:
Sittedelen er en av tingene vi liker best på Cybex e-Gazelle S - både når det gjelder utseende og funksjonalitet. Dette er en såkalt flat sittedel med meget godt gjennomtenkt design. Den minner på mange måter om en ergonomisk sittedel (L-formet), da den gir god støtte i oppreist stilling samtidig som den kan legges helt flatt – noe som faktisk er det mest ergonomiske for små barn.

Flate sittedeler kan ofte virke store og klumpete, men sittedelen på e-Gazelle S er minimalistisk og smal, med myk polstring som gir god støtte selv til de minste barna - samtidig som setet også er komfortabel for store barn. Setet har flere gode løsninger som gjør det tilpasningsdyktig til barn av ulike størrelser. Seteryggen er ca. 47,5 cm lang, men det unike med e-Gazelle S er at kalesjen kan justeres opp, slik at avstanden fra setebunn til kalesjekant blir ca. 59 cm. Dette gir plass til svært store barn – vi har hatt en lang fireåring i setet uten problemer. Selen justeres enkelt i høyden med glidere, mens lengden justeres raskt og enkelt med Cybex sin “One-pull-harness”. Fotbrettet kan heves eller senkes etter behov, tillegg har rammen en fotstøtte nederst, som gir ekstra støtte til større barn når sittedelen er vendt fremover.

Ryggstøtten kan justeres i flere posisjoner, fra helt oppreist til helt flatt. Dette gir stor fleksibilitet sammenlignet med mange ergonomiske vogner, der selv øverste posisjon ofte er noe tilbakelent. En annen fordel er at kalesjen kan trekkes helt tilbake når sittedelen er i liggende posisjon, noe som gir god tilgang til barnet – for eksempel ved justering av luen eller for å putte inn en smokk. Dette er en fordel sammenlignet med mange andre vogner, der rammen blir stående oppreist når sittedelen legges ned. Kalesjen er stor og kan utvides ved å åpne en glidelås. Selv om vi gjerne skulle hatt den enda litt større for lyssensitive barn, gir den god nok dekning for de fleste. I fullt utvidet posisjon har kalesjen et ventilasjonsvindu i toppen som også fungerer som tittevindu. Vinduet åpnes lydløst, noe som er en stor fordel for barn som lett våkner av lyd.

Funksjoner:
Når det gjelder unike funksjoner med e-Gazelle S er det mye vi kan trekke frem. Noe av det vi liker aller best med vognen er den imponerende varekurven. Den er blant de aller største av alle vognene vi har testet, og gjør e-Gazelle S til en ideell shoppingvogn (særlig også på grunn av el-motoren som gjør at det ikke er noe problem å ta storhandelen med e-Gazelle S og et barn på slep). Varekurven er lett tilgjengelig både med liggedel eller sittedel montert, noe som er en viktig fordel. I tillegg er det netting på hver side som gjør at du kan pakke i høyden uten at du behøver å bekymre deg for at noe faller ut. Det er rett og slett en meget godt utformet varekurv. Vognen leveres også med en egen handlekurv som kan festes på de øverste festene når sittedelen er plassert nederst. Selv om handlekurven er praktisk, har vi sjelden hatt behov for den, ettersom den store varekurven i seg selv er mer enn nok til daglig bruk.

En annen funksjon vi må trekke frem, i tillegg til at vognen gir elektrisk hjelp i opp- og nedoverbakker, er vuggefunksjonen som virkelig er gull verdt! Mange babyer trenger bevegelse for å falle til ro og bli i søvnen i vognen. Vogen har tre ulike intensitetsnivåer å velge mellom, slik at man kan finne den intensiteten som fungerer best for sitt barn. Som nybakt forelder er det virkelig en luksus å kunne sette seg ned med en kaffekopp mens vognen vugger barnet i søvn!
En annen åpenbar fordel med e-Gazelle S er muligheten til å gjøre den om til en søskenvogn. Dette gjør vognen svært tilpasningsdyktig til familiens endrede behov. Du kan lese mer om vognens søskenvognsfunksjon i avsnittet under.
Søskenvognfunksjon:
Cybex e-Gazelle S ser tilsynelatende ut som en helt vanlig duovogn, men kan med svært enkle grep omgjøres til en søskenvogn. Vognen kan settes opp i hele 20 ulike konfigurasjoner;
- Som singelvogn kan du ha både liggedel og sittedel, vendt enten forover eller bakover. Du kan også plassere sitte- eller liggedelen nederst og bruke den medfølgende handlekurven på toppen.
- Som søskenvogn kan du bruke kombinasjoner av to sittedeler, to liggedeler, en av hver, eller to bilstoler.
Vi har testet vognen både med en sittedel og en liggedel, samt med to sittedeler, og synes begge oppsettene fungerer svært godt.
Det som gjør e-Gazelle S unik som søskenvogn er at den bygger i lengden i stedet for bredden, slik vi er vant til på tradisjonelle søskenvogner hvor barna plasseres ved siden av hverandre. Tradisjonelle søskenvogner er ofte brede og store og kan være vanskelig å manøvrere på gaten, i butikker, på kollektivtransport, og tar i tillegg mye plass sammenlagt i bilen. Fordelen med e-Gazelle S er derfor at vognen er akkurat like smal uansett om du bruker den som singelvogn eller søskenvogn - det gjør den betydelig enklere å manøvrere på trange plasser, i tillegg til at den tar betydelig mindre plass i bilen. Vognen blir riktignok noe lengre, avhengig av konfigurasjon.
Når vi har brukt vognen med en liggedel og en sittedel, har vi foretrukket å plassere sittedelen øverst og bKovervendt, med liggedelen plassert på de nederste festene. Dette gir det eldste barnet god oversikt og mulighet til å lene seg tilbake, samtidig som babyen ligger trygt beskyttet fra sparkende føtter. I tillegg får man god tilgang til begge barna, noe som er en stor fordel sammenlignet med andre søskenvogner. En ekstra bonus er at denne konfigurasjonen fortsatt gir noe plass i varekurven, noe som er sjeldent for søskenvogner med lignende oppsett. Svakheten med denne konfigureringen er at vognen blir lang, noe som gjør tyngdepunktet noe vanskelig å manøvrere vognen, og man har heller ikke like god oversikt over babyen som ligger nederst.

En annen løsning vi har likt godt, er å ha liggedelen på de øverste festene og sittedelen nederst, når vognen skal brukes med baby på dagtid, men også til henting i barnehage morgen og ettermiddag. Dette oppsettet gir god tilgang til babyen hele dagen, samtidig som sittedelen plassert nederst ikke påvirker lengden eller tyngdepunktet når barnehagebarnet ikke er med. Sittedelen plassert bakovervendt nederst har ikke vært en helt ideell posisjon for det største barnet, men ved bruk til og fra barnehage fungerer det mer enn godt nok.

Når vi har brukt vognen med to sittedeler, har vi foretrukket vi konfigurasjonen der setene vender hver sin vei. Dette gir både god tilgang, god plass og god utsikt for begge barna - uten at de sitter og sparker på hverandre. Denne konfigurasjonen påvirker også varekurven minimalt, slik at man fortsatt har masse oppbevaringsplass.Det eneste minuset er at du ikke kan legge begge setene i full liggestilling samtidig når de er plassert mot hverandre. For å få til dette må du snu det nederste setet, men det er heldigvis veldig fort gjort - en viktig fordel med Cybex e-Gazelle S - det går veldig fort å endre og justere etter behov fortløpende.

Når det kommer til søskenvognfunksjonen vil vi også trekke frem el-motoren, for det er når vognen brukes som søskenvogn at elmotoren virkelig kommer til sin rett. Med ett barn kan el-motoren føles som en luksus, men med to barn føles den som en nødvendighet. Søskenvogner er naturlig nok betydelig tyngre og mer krevende å manøvrere på grunn av vekten av to barn, men el-motoren gjør det betydelig enklere, spesielt i motbakker og under bremsing i nedoverbakker.
Alt i alt gir Cybex e-Gazelle S en fleksibel og brukervennlig søskenvognopplevelse, med smarte konfigurasjonsmuligheter og en el-motor som gjør hverdagen bokstavelig talt lettere. Vi synes den fungerer spesielt godt for oss som har barn i ulik alder, og trenger en tilpasningsdyktig vogn til variert bruk gjennom dagen, uken og året.
Søskenvogner som bygger i lengden har imidlertid noen svakheter: Tyngdepunktet kan gjøre dem tyngre å manøvrere sammenlignet med tradisjonelle søskenvogner som bygger i bredden, og kan være tunge å trille med over lengre tid. I tillegg kan ulik plassering av barna skape sjalusi, og det kan være vanskeligere å ha god tilgang til og oversikt over begge samtidig. Imidlertid er fleksibiliteten med en slik vogn gull verdt, særlig når man har barn i ulik alder med varierende vognbehov.
På reise:
Som søskenvogn er e-Gazelle S i særklasse når det gjelder reise med bil, fordi den kan legges sammen med både en og to sittedeler montert, og den tar betydelig mindre plass i bilen enn en tradisjonell søskenvogn med sidestilte seter. Vognen er selvstående sammenlagt, noe som er en stor fordel, både fordi det gjør den enkel å oppbevare på trange plasser, og fordi det gjør det mye lettere når man skal laste i bilen. I tillegg har vognen et smart håndtak på undersiden som dukker opp når den er lagt sammen, noe som gjør den enkel å løfte inn og ut av bilen.

På kollektivtransport er også e-Gazelle S unik sammenlignet med tradisjonelle søskenvogner. Fordi den bygger i lengden, er den betydelig smalere og lettere å manøvrere i trange omgivelser som busser, trikker og t-bane. Vognen er riktignok noe bredere over bakhjulene enn enkelte duovogner, men sammenlignet med søskenvogner som bygger i bredden, er den langt bedre egnet for kollektivturer.
Brukervennlighet:
Brukervennligheten på Cybex e-Gazelle S er gjennomgående meget god. En av de største fordelene er hvor enkelt og raskt det er å justere vognen etter behov. Håndtaket kan justeres i høyden med én hånd, noe som gjør det lett å tilpasse fortløpende for foreldre av ulik høyde. Bremsen er både komfortabel og enkel å bruke. Vi setter også stor pris på hvor smidig det er å justere selene. Cybex sin unike "One-pull-harness" gjør det raskt å tilpasse lengden, mens høydejusteringen med glidere er enkel og effektiv. Å endre konfigurasjoner på vognen er også svært enkelt, noe som gjør det lett å tilpasse vognen etter om du bruker den som singelvogn eller søskenvogn. I tillegg må vi trekke frem betjeningspanelet for el-motoren – det er både brukervennlig og intuitivt, med en enkel knapp for å aktivere motoren og en for å kontrollere vuggefunksjonen. Til slutt må vi nevne den store varekurven, som vi har skrytt av tidligere. Den er ikke bare uvanlig romslig, men også svært godt utformet, lett tilgjengelig og med smart netting på sidene som lar deg utnytte høyden i kurven uten at innholdet faller ut.

Styrker
- Elektrisk motor: Gjør vognen lettere å manøvrere, spesielt i motbakker og under bremsing i nedoverbakker. Vuggefunksjonen er et stort pluss for foreldre som trenger en pause mens barnet sover.
- Fleksibel søskenvogn: Kan konfigureres på over 20 måter, både som singelvogn og søskenvogn. Bygger i lengden i stedet for bredden, noe som gjør den smalere og mer manøvrerbar enn tradisjonelle søskenvogner.
- Kompakt sammenlegging: Vognen kan legges sammen med en eller to sittedeler montert, noe som gjør den svært praktisk for bilbruk.
- Stor varekurv: En av de største vi har testet, med god tilgjengelighet både med liggedel og sittedel montert. Kurven har netting på sidene som gjør at den kan fylles godt opp uten at ting faller ut.
- Solid trillekomfort: Stødig og lett å manøvrere. God for foreldre i alle høyder.
- Komfortabel sittedel: Flat sittedel som kan legges helt flatt, noe som er optimalt for små barn. Justerbar ryggstøtte og fotbrett gjør den komfortabel for både små og store barn.
- Justerbar kalesje: Kan justeres opp for å gi ekstra plass til større barn, og har et lydløst ventilasjonsvindu – spesielt praktisk for barn som lett våkner av lyd.
- Brukervennlig design: Høydejustering av håndtaket med én hånd, enkel brems og rask justering av seler med "One-pull-harness". El-motorens betjeningspanel er intuitivt og enkelt i bruk.
- Lang brukstid: Kan brukes både med ett og to barn. Den lange sittedelen gir plass til selv store barn.
- God pris: Med el-motor, høy kvalitet og søskenvognfunksjon får du svært mye for pengene
Svakheter
- Tyngdepunkt ved søskenbruk: Når den bygges i lengden som søskenvogn, kan tyngdepunktet gjøre den framtung og vanskeligere å styre, spesielt med to barn av ulik vekt.
- Kalesje: Selv om kalesjen er stor, kunne vi ønsket at den var enda litt lengre for lyssensitive barn. Mangler ventilasjonsåpning på liggedelen, noe som kan være ulempe på varme dager.
- Bredde på bakhjul: Vognen er noe bredere over bakhjulene enn enkelte duovogner, noe som kan gjøre den utfordrende i spesielt trange omgivelser.
- Tilgang og oversikt over barna: Søskenvogner som bygger i lengden gir ulik plassering av barna og dermed dårligere oversikt over begge barn samtidig.
Konklusjon:
Cybex e-Gazelle S er en fleksibel, brukervennlig og prisgunstig elektrisk duovogn som kan brukes både som singelvogn og søskenvogn. Vognens største styrker er dens gode brukervennlighet, svært romslige varekurv og hvor enkelt det er å bytte mellom enkel- og søskenvogn, samt ulike konfigurasjoner etter behov. Som søskenvogn kommer el-motoren virkelig til sin rett, og gjør det mye lettere å håndtere vognen med to barn – spesielt i motbakker og nedoverbakker.
Vi mener at Cybex e-Gazelle S er et meget godt valg for foreldre med to (eller planer om to) barn, som ønsker en allsidig og tilpasningsdyktig vogn som gir mye for pengene.
Kjøp Cybex e-Gazelle S hvis… du ønsker en praktisk, brukervennlig og fleksibel elektrisk søskenvogn med høy komfort, lang brukstid og god verdi for pengene.
Cybex e-Gazelle S kan kjøpes hos Den Lille Barnebutikken her, og hos Jollyroom her.

Tilbehør:
Cybex Gazelle S har et bredt utvalg av kompatibelt tilbehør. Nyttig tilbehør vi anbefaler er Gazelle S Bilstoladapter for enkel overgang mellom bil og vogn, samt Gazelle S regntrekk til sittedel og Gazelle S Regntrekk til liggedel. En koppholder, enten 2-in-1 Cup Holder eller Stroller Cup Holder, er også meget praktisk å ha. Cybex har også egne vognposer, blant annet Snøgga 2 for kalde dager. På solrike dager kan Cybex Parasoll være praktisk.